Een edugame die (zorg)teams ondersteunt in het omgaan met agressie.
PROJECT
Het doel van HOSTILIA was om de weerbaarheid van zorgverleners te verhogen m.b.t. agressie-incidenten.
In 2020 startte een eerste projectfase waarbij de krachten werden gebundeld tussen verschillende Limburgse onderwijsinstellingen en de POM. Onder de noemer innovatief omgaan met agressie en dankzij de subsidie van het Europese sociale fonds (ESF) werden 6 duidelijke noden gedefinieerd rond agressie_opleidingen in de zorg.
Eind 2020 werd het vertrouwen vanuit het ESF bevestigd en kon het project naar een tweede fase. In 2021 werden nieuwe partners aangetrokken en na de onderzoeksfase kwam er nu ook een duidelijk afgebakende opdracht. Ontwerp een innovatieve oplossing vanuit de 6 geïdentificeerde opleidingsnoden voor de algemene ziekenhuizen, de VAPH-instellingen en de psychiatrische zorgcentra. Dankzij het harde werk van de partners en de feedback van de vele stakeholders werd HOSTILIA ontwikkeld, een edugame die reflectie opwekt door deelnemers een rol te geven binnen een coöperatieve ervaring via een toegankelijke spelvorm.
DOELSTELLINGEN
HOSTILIA is ontworpen als ondersteunende edugame die:
-
autonoom werkt;
-
reflectie opwekt door deelnemers een rol te geven binnen een coöperatieve ervaring;
-
duurzaam is omwille van de makkelijke praktische inzetbaarheid;
-
een toegankelijke spelvorm biedt;
-
eenvoudig te hanteren is;
-
de zorgteams in staat te stelt hun eigen handelen in kaart te brengen.